Diagnoza

ADHD DZIECI I MŁODZIEŻ

Więcej

ADHD DZIECI I MŁODZIEŻ

Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży jest istotnym procesem, który pomaga zrozumieć i zidentyfikować występowanie tego zaburzenia neurorozwojowego. Istnieje kilka kluczowych objawów, na które warto zwrócić uwagę jako rodzic.

Zaburzenia koncentracji i uwagi: Dzieci i młodzież z ADHD często mają trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach, łatwo się rozpraszają i mają trudności z organizacją i planowaniem. Mogą również przejawiać problemy z zapamiętywaniem i wykonywaniem zadań, często gubią rzeczy i mają skłonności do zapominania.

Impulsywność: Dzieci i młodzież z ADHD mogą wykazywać trudności w kontrolowaniu impulsów. To oznacza, że mogą podejmować nieprzemyślane decyzje, przeszkadzać innym w rozmowie, mają tendencję do przerywania zadania, zanim zostanie ukończone. Mogą również przejawiać trudności z oczekiwaniem na swoją kolej.

Nadpobudliwość ruchowa: Dzieci i młodzież z ADHD często wykazują nadmierną ruchliwość. Mogą być niespokojne, ciągle poruszać rękami i nogami, wstawać z krzesła, biegać lub wskakiwać na meble. Mają trudności z uspokojeniem się i zachowaniem spokoju przez dłuższy czas.

W przypadku podejrzenia ADHD u dziecka lub młodzieży, ważne jest przeprowadzenie odpowiednich badań i ocen pozwoli na dokładną diagnozę. Wczesne rozpoznanie i diagnoza ADHD są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i terapii, które pomogą dziecku odnaleźć strategie radzenia sobie i osiągać sukcesy zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.

Autyzm
(dzieci i młodzież)

Więcej

Autyzm (dzieci i młodzież)

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Jest on związany z różnymi trudnościami w zakresie komunikacji społecznej, wzorców behawioralnych oraz występowaniem specjalnych zainteresowań lub aktywności.

Warto zwrócić uwagę na pewne objawy i zachowania, które mogą sugerować możliwość występowania spektrum autyzmu u dziecka. Mogą one obejmować trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego oraz emocjonalnej więzi z innymi, opóźnienia w rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych, powtarzające się i stereotypowe zachowania, jak obracanie przedmiotami czy utrzymywanie rygorystycznych rutyn, oraz trudności w adaptacji do zmian i abstrakcyjnym myśleniu.

Diagnoza autyzmu u dzieci i młodzieży jest procesem kompleksowym, który wymaga oceny różnych obszarów funkcjonowania, takich jak komunikacja, funkcjonowanie społeczne i zachowanie.

Wczesne rozpoznanie i diagnoza spektrum autyzmu są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i terapii, które mogą pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych. Profesjonalne wsparcie może również być cennym źródłem informacji i porad dla rodziców, pomagając im zrozumieć specyficzne potrzeby swojego dziecka i budować silne relacje.

Autyzm (dorośli)

Więcej

Autyzm (dorośli)

Autyzm u dorosłych jest zaburzeniem neurorozwojowym. Dorosłe osoby z autyzmem doświadczają trudności w zakresie komunikacji społecznej, wzorców zachowań oraz specjalnych zainteresowań i aktywności.

W przypadku podejrzenia spektrum autyzmu u dorosłej osoby, istnieją różne objawy i zachowania, które mogą sugerować to zaburzenie. Mogą obejmować trudności w rozumieniu i interpretowaniu sygnałów niewerbalnych, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji społecznych, ograniczone zainteresowania i utrzymanie rutyn, trudności w adaptacji do zmian oraz problemy z abstrakcyjnych i pojęciowym myśleniem.

Diagnoza autyzmu u dorosłych jest złożonym procesem, który wymaga oceny różnych obszarów funkcjonowania, takich jak komunikacja, umiejętności społeczne i zachowanie. Konsultacja z psychologiem pozwoli na przeprowadzenie odpowiednich badań i ocen, mających na celu ustalenie obecności spektrum autyzmu u dorosłej osoby oraz określenie odpowiedniego wsparcia i interwencji.

Wczesne rozpoznanie i diagnoza autyzmu u dorosłych są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i terapii, które pomogą w rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych. Profesjonalne wsparcie może być również cennym źródłem informacji i porad dla dorosłych osób z autyzmem, pomagając im w zrozumieniu swoich specyficznych potrzeb i umożliwiając rozwój zdrowych relacji społecznych oraz pełniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie.

Osobowość (MMPI-2)

Więcej

Osobowość (MMPI-2)

Osobowość jest zbiorem cech, które wpływają na codzienne życie, radzenie sobie ze stresem, relacje z innymi ludźmi oraz preferencje i zachowania w czasie wolnym. Choć osobowość niecałkowicie determinuje nasze zachowanie, ma duży wpływ na naszą zdolność adaptacji do różnych sytuacji oraz nasze funkcjonowanie w sferze zawodowej i społecznej. Czasami czynniki środowiskowe, takie jak trudne doświadczenia w dzieciństwie, mogą zaburzać rozwój osobowości, prowadząc do powstania zaburzeń osobowości.

Diagnoza zaburzeń osobowości opiera się na stosowanym globalnie teście MMPI-2 (Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości). Test ten umożliwia ocenę różnych cech osobowości, takich jak depresyjność czy introwersja społeczna, co stanowi podstawę do diagnozowania zaburzeń osobowości oraz innych trudności psychicznych, takich jak zaburzenia nastroju.

Test MMPI-2 składa się z zestawu stwierdzeń dotyczących funkcjonowania i spostrzegania świata przez pacjenta. Osoba badana musi ocenić każde zdanie jako „prawda”, „fałsz” lub „nie wiem”. Na podstawie tych odpowiedzi można analizować i oceniać różne aspekty osobowości.

Diagnoza zaburzeń osobowości przy użyciu testu MMPI-2 pozwala psychologowi na lepsze zrozumienie mechanizmów i cech osobowości pacjenta. Ten test jest istotnym narzędziem w procesie diagnostycznym, umożliwiającym głębsze poznanie pacjenta oraz opracowanie skutecznych strategii terapeutycznych.

Inteligencja u dorosłych (WAIS-R)

Więcej

Inteligencja u dorosłych (WAIS-R)

Diagnoza inteligencji u osób dorosłych jest przeprowadzana przy użyciu testu WAIS-R (Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych – zrewidowana). Inteligencja jest kompleksową zdolnością do rozumienia, uczenia się, logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz adaptacji do zmieniających się sytuacji.

Test WAIS-R składa się z różnorodnych zadań, które oceniają różne obszary inteligencji, takie jak werbalna zdolność poznawcza, percepcja przestrzenna, logiczne myślenie, pamięć i umiejętności przetwarzania informacji. Wyniki testu WAIS-R dają obraz ogólnej inteligencji badanej osoby oraz umożliwiają identyfikację mocnych i słabych stron intelektualnych.

Podczas diagnozy inteligencji u osób dorosłych testem WAIS-R, psycholog analizuje wyniki i interpretuje je w kontekście norm dla danej grupy wiekowej. Diagnoza ta pozwala na lepsze zrozumienie umiejętności poznawczych badanej osoby, identyfikację potencjalnych trudności czy mocnych stron intelektualnych oraz dostosowanie strategii terapeutycznych i interwencji, gdy to konieczne.

Diagnoza inteligencji u osób dorosłych testem WAIS-R jest istotnym narzędziem, które pomaga psychologowi w ocenie poziomu intelektualnego badanej osoby, co może mieć znaczenie w kontekście dalszego rozwoju, edukacji, pracy czy podejmowania decyzji życiowych.

Zespół stresu pourazowego (PTSD)

Więcej

Zespół stresu pourazowego (PTSD)

Zespół stresu pourazowego (PTSD) jest zaburzeniem psychicznym, które może wystąpić u osób, które doświadczyły traumatycznych lub przerażających wydarzeń. PTSD może prowadzić do poważnych objawów emocjonalnych, psychicznych i fizycznych, które wpływają na codzienne funkcjonowanie jednostki.

Objawy PTSD mogą obejmować nawracające, niekontrolowane wspomnienia traumatycznego wydarzenia, koszmary sennych, silne reakcje na bodźce zewnętrzne przypominające traumatyczne doświadczenie, trudności w koncentracji i trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu bliskich relacji. Osoby z PTSD mogą także doświadczać nadmiernego napięcia, lęku, irytacji, uczucia winy lub wstydu oraz izolacji społecznej.

Diagnoza PTSD jest oparta na międzynarodowych kryteriach diagnostycznych, takich jak DSM-5. Psycholog przeprowadza szczegółowy wywiad i ocenia objawy, które występują u pacjenta. Istotne jest również uwzględnienie kontekstu i historii traumatycznego wydarzenia.